ÜRO hoiatas teisipäeval, et laevandussektori heitkogused on kasvamas ning rohepöörde jaoks on vaja loobuda vanadest, saastavatest laevadest ja renoveerida taristut.
ÜRO ärgitas laevandussektorit emissiooni vähendama
ÜRO kaubandus- ja arenguagentuur UNCTAD märkis, et laevandusel on oluline roll üleilmses kaubanduses, kuivõrd üle 80 protsendi kaubavahetusest toimub meritsi.
Ehkki maailm on muutunud teadlikumaks vajadusest kärpida süsihappegaasi emissiooni, kasvas maailma kaubalaevastiku emissioon aastatel 2020-2021 4,7 protsenti, seisis avalduses.
«See arv liigub vales suunas,» ütles UNCTAD-i juht Rebeca Grynspan ajakirjanikele enne agentuuri iga-aastase meretranspordi raporti avaldamist.
Ta avaldas ka muret kaubalaevade keskmise vanuse pärast, milleks on hetkel 22 aastat.
«Meie laevad saastavad vananedes rohkem,» lausus ta, rõhutades, et vaja on «uue põlvkonna laevu, mis kasutavad kõige kulutõhusamaid kütuseid ja ühilduvad sujuvalt nutikate digisüsteemidega».
Samas nenditi raportis, et maailmamajanduse kehv väljavaade, laenukulude kasv ja õigusalane ebakindlus jäävad investeeringuid uutesse laevadesse tõenäoliselt pärssima.
Raportis kutsuti looma «ettearvatavat üleilmset õigusalast raamistikku heite vähendamisse investeerimiseks» ning suurendama energiaülemineku alast tuge arengumaadele.
Samuti rõhutati, et kliimamuutuse mõjudega peavad kohanema sadamad, mis peavad muu hulgas suutma teenindada rohetehnoloogiat kasutavaid laevu ja pakkuma ligipääsu puhtale kütusele.